header_rietman_site_Landbouw_10.jpg header_rietman_site_Landbouw_11.jpg header_rietman_site_Landbouw_12.jpg header_rietman_site_Landbouw_17.jpg header_rietman_site_Landbouw_20.jpg header_rietman_site_Landbouw_24.jpg header_rietman_site_Landbouw_25.jpg header_rietman_site_Landbouw_3.jpg header_rietman_site_Landbouw_30.jpg header_rietman_site_Landbouw_31.jpg header_rietman_site_Landbouw_40.jpg header_rietman_site_Landbouw_5.jpg header_rietman_site_Landbouw_6.jpg header_rietman_site_Landbouw_7.jpg header_rietman_site_Landbouw_8.jpg header_rietman_site_Landbouw_9.jpg header_rietmansite__Landbouw_2.jpg

Historie en Toekomst

Vader Steven Rietman begon als boerenzoon zijn  bedrijfje in een varkensschuur van 3 bij 3 meter bij de  boerderij van zijn ouders aan de Hasselterdijk 4 in Hasselt.

Het bedrijf was in 1938 al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Zwolle.
Hier in deze schuur begon Steven zijn bedrijf als fietsenmaker, en werd er tevens begonnen met de bouw van landbouwwagens.Omdat men in die tijd (voor en tijdens de 2e wereldoorlog) zeker in de buitengebieden en dus bij de boerderijen niet beschikte over elektrisch licht, begon Steven met de bouw van windchargers (windmolens)

Deze molens werden op palen gebouwd maar ook boven op de bergroeden (palen van hooibergen). enkele van deze windcharges hadden wel een lengte van 24 meter,ook was er een windmolen bij zijn eerste werkplaats gebouwd,mede hierdoor begon vader met de bouw van zogenaamde autotrekkers,dit waren veelal uit auto's en vrachtwagens bestaande delen samengestelde trekkers, (echte trekkers waren toen onbetaalbaar).

 

Veelal werd gebruikt gemaakt van Amerikaanse Chevrolet benzinemotoren, welke werden omgebouwd op petroleum (toen was benzine ook al blijkbaar duur),de achterassen waren veelal van vrachtwagens welke in de oorlog defect raakten. De eerste autotrekkers hadden dus een dubbellucht as en pas na de oorlog werden er trekkerbanden gemonteerd.Versnellingsbakken waren meestal ook van Chevrolet,maar deze werden andersom gemonteerd, zodat dit dus meer een vertragingsbak werd.
Totaal werden er tot 1957 een 18 stuks gemaakt.


1 autotrekker staat weer in ons bedrijf,deze autotrekker is van 1946 heeft dus ook een Chevrolet petroleum motor maar starten deed men op benzine,en als de motor op temperatuur was schakelde men over op petroleum.
Het inlaatspruitstuk loopt door de uitlaatspruitstuk heen, voorverwarmde lucht bespaart brandstof dacht Steven,
In de 70 jaren (oliecrisis) was er een professor welke dit ook had uitgevonden, jaja.

autotrekker50


Deze autotrekker is voorzien van 2 achter elkaar gemonteerde versnellingsbakken met totaal 36 versnellingen,(was dat modern of niet).topsnelheid was +/- 40 km/u. 

Het voorfront was van een Diamond vrachtwagen,de vooras van een Case truck en het dashboard van een A-Ford omdat met in die tijd niet beschikte over een snijbrander,maar
vader beschikte dus wel over elektrische licht,kon men als de molen (dus met storm) veel stroom produceerde lassen,als men snel over met materiaal heen en weer laste kon men dus de chassisbalken warm stoken en dus vervormen in de gewenste maat,deze maat was van belang daar men al vrij snel een McCormick maaibalk onder de autotrekker bouwde
Hiermee werd ook toen loonwerk gedaan, en soms liep Hasselt letterlijk uit om dit te zien,want met een auto(trekker) maaien kon niet ,dacht men. Dat gebeurde toen met de zeis of soms al met een maaimachine achter het paard aan. 
Gezien de drassige gronden om Hasselt kwam men soms ook onaangename verrassingen en dan moest men dan de autotrekker met paarden weer lostrekken,(dat was een afgang!) 

Ook was een riemschijf gemonteerd voor aandrijving van zaagbanken t.b.v brandhout. Een aan de voorzijde gemonteerde hooischuif was ook leverbaar.
Deze autotrekker beschikt tevens over een laadbakje waar men een 8-tal melkbussen (melkfabriek Juliana Hasselt) kon vervoeren. Het stuur welke bij een auto links zit werd tevens verplaatst naar de rechter zijde hierdoor had de chauffeur beter zicht op de maaibalk.
De achterspatborden waren van plaatmateriaal welke nu na ruim 50 jaar nog geen last hebben van roestvorming en dus nog wel 50 jaar mee kunnen.(dit was toen al Rietman kwaliteit !)

Van deze autotrekker welke verkocht was aan dhr. van der Wal uit Haerst bij Zwolle en later als pionier in de net drooggevallen Noord-Oostpolder vertrok,hebben wij de originele factuur zelfs nog een voorband 18 inch kostte toen +/- 70 gulden en het uurtarief lag in 1946 zo om en nabij de 1 gulden p/u.

Deze trekker werd een in de 80e jaren bij een schadebedrijf in Nieuwleusen terug gevonden.
Daar de eigenaars wel aanvoelden dat Rietman de maker van dit voertuig was, werd besloten tot verkoop van deze autotrekker,Wel moesten wij beloven dat deze machine niet in de sloop terecht kwam,
Dit was voor ons dan ook zeker niet de bedoeling.

Kramer KL200In 1956 werd Steven Rietman off. Kramer tractoren dealer nadat er diverse importeurs het financieel niet konden volhouden werd de laatste Kramer in 1966 verkocht door Rietman, Totaal werden er 68 nieuwe Kramers verkocht.
Veelal werden er paarden ingeruild,welke door veehandelaars of slagers weer werden gekocht, een schimmel werd eens ingeruild maar moest voor de slacht eerst nog dienst doen als paard van Sinterklaas 


De eerste nieuw verkochte Kramer staat inmiddels ook weer in ons bedrijf , deze K 15 met 2 cyl.MWM dieselmotor werd op 7 Augustus 1956 verkocht aan D.Verhoek Riethandel uit Genemuiden,de 2e op die dag verkochte Kramer K11 met 1 cyl. Deutz motor (11PK) werd verkocht aan de Kamperzeedijk en was tot 2001 nog steeds in gebruik bij de zomerdag voor transportwerk t.b.v verzorging van stadsparken bij de dienst gemeente werken in Hasselt.
Kramer was in die tijd niet de goedkoopste trekker,maar 1 van de betere !
In deze 60e jaren maakte men zelf veel machines zelf, o.a.

Rietman baggellepel

Zwaan baggerlepels,deze slootreinigingsmachines waren eenvoudig en bruikbaar op trekkers vanaf 12pk,was deze niet voorzien van een hefinrichting dat werd een handbediende hef gemonteerd een baggerlepel kosten toen op handkracht Fl. 350.-- voor een P1 (2.5m) uitvoering.beschikte de trekker al over een  hydr.hefinrichting dan was de prijs Fl. 450.-- voor een P2 3.1/4 mtr uitvoering. capaciteit +/- 120 per uur. later werd ook de Ricon (Rietman constructie)slootkantsnijders gemaakt deze machines werden door heel Nederland verkocht.

Rietman showroom


In 1969 werd Rietman Zetor dealer,onze eerste Zetor was een 3511 met 3 cyl. 40pk motor,kort hierna volgde meerdere 3511's en 4511's,in 1973 werd de eerste 4712 verkocht. De eerste 8011 verkochten wij in 1986 deze werd geleverd met een Holaras frontmaaier CM 215 In begin negentig jaren verkochten wij de 100st nieuwe Zetor.in 1982 werd naast Zetor het dealerschap van Renault verworven. De eerste nieuwe was een 681 S met een MWM motor.De keuze voor Renault was misschien wel logisch daar tot midden van de zestige jaren ook een Renault dealer in Hasselt en omstreken actief was.Ook deze Renault klanten konden ook weer optimaal worden geholpen.

Daar het pand aan de Hasselterdijk te klein was geworden, werd aan de Industrieweg 4 in Hasselt een hal opslaghal gebouwd van 50x21m,deze werd in voorjaar 1986 in gebruik genomen,dit was een behoorlijke stap vooruit,doch het werkte niet efficient,werkplaats aan de Hasselterdijk en (verkoop) materiaal aan de Industrieweg.

In 1991 werden wij uitgenodigd om eens een kijkje te nemen in oude zuivelfabriek "Juliana", schuin tegenover de zaak aan de Hasselterdijk. Daar deze fabriek al vele jaren niet meer in werking was en te koop stond , allicht worden afgebroken,Diverse kopers waren inmiddels afgehaakt.Door vader en de zonen Gerrit en Wout werd bekeken of deze fabriek niet kon worden aangepast als vervanging van hun werkplaats en opslaghal,plannen werden gemaakt,pand aan Industrieweg verkocht en de melkfabriek werd aangekocht.De melkfabriek werd deels gesloopt,tesamen diverse opstallen,maar de kaasmakerij, de pekelbadenhal en de koelcellen werden aangepast en gerenoveerd.
Op de plaats van de melkontvangst, ketelhuis en poedermakerij kwam een winkel/showroom.Het bestaande kantoor werd in originele staat gehouden,maar kreeg een flinke verfbeurt.De opening van ons huidige pand was in 1993 door vader Steven en zijn kleinzoon Steven Rietman.
Deze aankoop was zeker achteraf gezien een gouden greep,mede gezien unieke plek en de bereikbaarheid.

In 1994 verdwenen in Zwolle en omstreken diverse bedrijven met dealerschappen van Same,Lamborghini en het importeurschap van Hürlimann door O.de Leeuw landbouw.Daar wij ook in ons werkgebied steeds meer veehouders zagen verdwijnen, Gingen gebruikers van deze SLH merken zoeken  naar een vervangende dealer, mede omdat de Zetor importeur ook importeur van het Zwitserse / Italiaanse Hürlimann was,werd besloten tot een volwaardig dealerschap.

Met de combinatie van Zetor,Renault en Hürlimann trekkers kunnen wij een ieder optimaal bedienen en in elke gewenste uitvoering welke U als klant wenst.

Ook heeft Rietman zich in de loop van de jaren,zich niet alleen op nieuw toegelegd, maar ook veelal op gebruikte tractoren,maar dan wel met voorkeur van onze eigen merken.
De filosofie was dat niet elke klant gelijk een nieuwe kocht,en dat er men als klant vaak eerst een gebruikte trekker kiest.Heeft men als dealer de ruimste keus in gebruikt dan zal men eerder voor jouw kiezen.

Ook kwamen in de 70e jaren vorkheftrucks erbij, niet zozeer bij de veehouder,maar juist in industrie.
Veel klanten op dit gebied mochten wij begroeten als bouwbedrijven, tapijtindustrie, scheepswerven, melkpoeder opslagbedrijven, betonindustrie enz.

Tuin-en Parkmachines


De eerste gazonmaaiers verkochten wij in begin 70e jaren eerst veelal bij de boer op het erf,maar geleidelijk steeds meer ook in steden,een duwertje koopt men nog wel eens bij een grootwinkelbedrijf,maar een benzinemaaier of tuin-en park maaicombinatie eist toch een andere aanpak met meer advies, service en onderhoud.
Nu kunnen wij een kompleet pakket tuin- en parkverzorgingsmachines aanbieden,Tevens zijn aangesloten tot de V4 dealerorganisatie,dat inhoud dat wij een kompleet pakket gazonmaaiers,bosmaaiers,tuintrekkers,pompen en kettingzagen op voorraad houden,maar wel zeer scherp inkopen en klant optimaal kunnen bedienen met advies, service en onderhoud.

Skelters te kust en te keur,


Nergens in Nederland vindt U zo'n ruime keus in skelters en toebehoren als bij Rietman.Tot ver over onze landgrenzen heen treft skelters aan van Rietman. Waarom van Rietman,nu gewoon omdat we de ruimste keus hebben en in elke prijsklasse. Alle modellen op voorraad dus naast de goedkopere ook de duurdere modellen.
De modellen staan startklaar en een proefritje zegt meer dan duizend woorden.
Een tevreden klant meer heeft aan een goed advies,dan aan een snel verkooppraatje, immers een skelter koopt men niet voor 1 of 2 jaar,die skelters moeten minimaal 10 jaar meekunnen.
Oke' een skelters is geen goedkoop speelgoed, maar wel beresterk stukje speelplezier.
Ook laten wij diverse aanpassingen bij onze fabrikanten doorverwerken,zodat wij U een passend product kunnen aanbieden naar Uw wens en prijs. Dit is mogelijk daar wij weten wat U wilt, natuurlijk is dit niet mogelijk als we maar enkele skelters zouden verkopen, Maar bij inkoop denken wij aan aantallen,welke ook voor de fabrikant,voor ons en natuurlijk voor U als klant aantrekkelijk is. In onze zaak vind U alle modellen van BERG skelters in alle uitvoeringen,kleuren en aanpassingen.Ook hebben wij zeer ruime keus in aanhangers,tweezitters,duostoelen,tankjes gravers,autopeds,trike's en zijspans.


Kleed je skelter aan tot je eigen skelter d.m.v. een luchthoorn, kilometerteller, drinkbeker,verlichting enz.
Voor de veiligheid is een slot leverbaar en voor het zicht van mede-weggebruiker is een vlag te leveren.

Onze Zircon winkel treft U gereedschappen, erf- en stalbenodigheden, schoeisel, hang- en sluitwerk,tuinbenodigheden, persoonlijke beschermingsmiddelen en zeer ruime keus in traptrekkers, radio-grafische trekkers, Britains, Bruder en Siku modellen en volop keus in schaalmodellen van graafmachines,shovels, dumpers enz.


Mocht U aangesproken zijn of nieuwsgierig dan bent U welkom aan de
Zwartewaterweg 6 in Hasselt. tot ziens ! 

Algemeen

Onze Merken

Translate this site

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Zoeken

Wie is online

We hebben 37 gasten en geen leden online

rietman voetnoot17

Land- en tuinbouwmechanisatiebedrijf Rietman Hasselt | Zwartewaterweg 6 | 8061 RJ Hasselt (ov) | tel. 038-4771243 - fax. 038-4772559
Copyright © 2015. Alle rechten voorbehouden.